Kwaliteitsmanagement

Vanaf 1985 ben ik bezig geweest met allerlei kwaliteitsvraagstukken binnen de FMCG industrie. Allereerst gedreven door de commerciële afdeling die met gerenommeerde retailers zaken moesten doen en dus moesten voldoen aan de gevraagde kwaliteitseisen. 

De voedselveiligheid is niet meer weg te denken uit deze tak van industrie. De IFS ISO 22000 normen zijn nu vrijwel overal als standaard ingevoerd. Toch vraagt de kwaliteitsgedachte steeds weer  de nodige aandacht binnen de branche en de ondernemingen. Want waar gewerkt wordt , worden fouten gemaakt. De inzet van de borgingssystemen is erop gericht dat van de fouten wordt geleerd en er verbeteringen worden doorgevoerd om herhaling te voorkomen.

Praktijkcases die we met veel succes hebben mogen afronden :

Bacteriologische besmettingen : E coli, gisten en schimmels. Productspecificaties en emulsie stabiliteit aanpassen , naast een betere hygiëne in de fabriek.

Vooral de contaminatie met vreemde voorwerpen is natuurlijk één van de speerpunten geweest : detectoren (non) ferro en röntgen analyse naast de werkwijze van de operators en de onderhoudsmedewerkers.

Veilgheid is nu veelal de basis om de verdere verbeteringen op het gebied van kwaliteit en voedselveiligheid door te voeren.

Vele functies binnen de bedrijven hebben hier mee van doen.

QA , QC , HSE, QHES zijn veel gebruikte afkortingen om de medewerkers te classificeren.